Skip to content

♨️خطر آتش سوزی بیخ گوش باغ ها، زمین های زراعی و مراتع

نگاشته شده در تاریخ 24/02/1400
ساعت 23:20

🔹️به دلیل شروع فصل گرم و مواجههء احتمالی آتش نشانان با حریق های گسترده، جلسه ای با مسئولین مربوطهء سازمان در مرکز فرماندهی آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری جهرم تشکیل و موارد زیر عنوان گردید.
🔸️طبق آمارهای موجود، بیشترین  آتش‌سوزی در باغ ها، زمین های زراعی و مراتع توسط عامل انسانی صورت می پذیرد و به استناد ماده ۴۵ قانون‌ حفاظت‌ و بهره‌برداری‌ از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌ زدن‌ نباتات‌ در مزارع‌ و باغات‌ داخل‌ یا مجاور جنگل‌ بدون‌ اجازه‌ و نظارت‌ مأموران‌ جنگل‌بانی ممنوع‌ است‌ در صورتی که‌ در نتیجه‌ بی مبالاتی، حریق‌ ایجاد شود مرتکب‌ به‌ حبس‌ تأدیبی و جزای نقدی محکوم خواهد شد.
🔹️از مردم فهیم شهرستان جهرم تقاضا می‌شود هرگونه مشاهده حریق در باغات زمین های زراعی و مراتع را با شماره ۱۲۵ در میان گذاشته تا در سریعترین زمان جهت اطفای آن اقدام شود.
🔸️طی جلسه مذکور نقش اساسی رسانه ها در فرهنگ سازی و آموزش به عموم مردم عنوان شد که حائز اهمیت است.
✏راهکارهای لازم جهت پیشگیری عمومی:
✔افراد، ارگان‌ها یا سازمان‌هایی که زمین‌هایی را در اختیار دارند باید مسئولیت پذیر باشند و صرفاً با نصب چند نرده و فنس از خود سلب مسئولیت نکنند و لازم است ایمنی این محل‌ها را تأمین کنند و نظارت لازم را داشته باشند.
همچنین مانع از تردد افراد غیرمرتبط به داخل این زمین‌ها شوند تا از وقوع آتش‌سوزی‌های ناخواسته یا عمدی جلوگیری شود.
✔برخی از این آتش‌سوزی‌ها عمدی و برخی غیر عمدی است، مواردی در اطراف شهر مشاهده می‌شود که کشاورزان به جای کندن علف‌های خودرو اقدام به آتش‌زدن آنها می‌کنند، اما بعد نمی‌توانند گسترش آتش را کنترل نموده و همین اقدام موجب به وجود آمدن آتش‌سوزی وسیع می گردد. گاهی برخی از افراد نیز به دلایل و انگیزه‌های مختلف اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و زمین‌ها را آتش می‌زنند.
✔لازم است مردم هنگام تفریح در مراتع، باغ‌ها و جنگل‌ها، در صورت ایجاد آتش برای پخت و پز، آن را رها نکنند و از به صفر رسیدن سوختن زغال‌ها مطمئن شوند چراکه با یک نسیم ملایم آتش‌سوزی گسترده می‌شود و مهار آن غیرممکن است.
✔در مواردی شهروندان تصور می‌کنند پس از ریختن کمی آب بر روی آتش، به طور کامل خاموش شده است، در حالی که هنوز تکه‌های چوب روشنی باقی مانده و پس از اینکه محل را ترک می‌کنند دوباره شعله‌ور و باعث آتش سوزی می‌شود. همچنین می‌توان با ریختن مقداری خاک بر روی زغال‌های باقی مانده از عدم شعله وری دوباره آن‌ها اطمینان حاصل کرد.
✔یکی دیگر از علت‌های وقوع حریق در علفزارها را انداختن بطری و شیشه در طبیعت میباشد و این اجسام با متمرکز کردن نور خورشید مثل عدسی عمل می‌کنند و موجب آتش‌سوزی می‌شوند که البته این نوع آتش‌سوزی ها محدود به طبیعت نیست؛ بلکه مواردی وجود داشته که بطری‌های آب باقی مانده در خودرو نور خورشید را متمرکز کرده و باعث حریق در خودرو شده است، بنابراین شهروندان باید از رها کردن این اجسام در طبیعت خودداری کنند.