Skip to content

آيت‌الله سيد ابراهيم حق‌شناس جهرمي

نگاشته شده در تاریخ 26/03/1398
ساعت 11:21

آيت‌الله سيد ابراهيم حق‌شناس جهرمي، فرزند حجت‌الاسلام والمسلمين سيد اسدالله موسوي اصفهاني، متولد 1282 هجري شمسي جهرم. داراي تحصيلات عالي حوزوي تا سرحدّ اجتهاد، در شهرهاي جهرم و شيراز است. وي در جهرم از محضر درس بزرگاني چون حجت‌الاسلام والمسلمين مرحوم سيد محمدعلي حسيني شريعتمداري و مرحوم ميرزا آقا ورعي استهباناتي استفاده كرده‌اند.

آيت‌الله حق‌شناس به بركت استعدادهاي ذاتي خدادادي، چون ذكاوت، هوش سرشار، حافظه قوي و تلاش‌ها و مجاهدت‌هاي شخصي، مراتب والايي از كمال و اخلاص را كسب كرده‌اند.

آن عالم متقي و خودساخته، به حقيقت داراي نفس زكيّه، معلمي دلسوز، نكته سنج، پر حوصله، مدرسي محقق، متبحر، خوش بيان و استاد عملي اخلاق و استوانه علم و تقوي بود. معظم له از مدرسين برجسته جهرم بوده و از شاگردان ايشان آيات معظم و حجج مكرم، مرحوم سيد حسن شريعتمداري جهرمي، شيخ حسين شب زنده‌دار جهرمي، سيد احمد واحدي، شيخ عبدالعظيم فرقاني، سيد احمد حق‌شناس و سيد اسدالله حق‌شناس را مي‌توان نام برد.

مروري‌برزندگاني‌آيت‌الله حق‌شناس‌جهرمي

آن عالم متقي و خودساخته، به حقيقت داراي نفس زكيّه، معلمي دلسوز، نكته سنج، پر حوصله، مدرسي محقق، متبحر، خوش بيان و استاد عملي اخلاق و استوانه علم و تقوي بود. معظم له از مدرسين برجسته جهرم بوده و از شاگردان ايشان آيات معظم و حجج مكرم، مرحوم سيد حسن شريعتمداري جهرمي، شيخ حسين شب زنده‌دار جهرمي، سيد احمد واحدي، شيخ عبدالعظيم فرقاني، سيد احمد حق‌شناس و سيد اسدالله حق‌شناس را مي‌توان نام برد

علاوه بر نامبردگان، تعداد كثيري از آموزگاران، دبيران، روحانيون، اساتيد دانشگاه، قضات و … به طور متناوب افتخار تلمذ و شاگردي آن عالم رباني را دارند از جمله، آيت‌الله حاج شيخ علي كريمي‌جهرمي و آقاي حاج شكرالله جهان مهين را مي‌توان ذكر كرد.

اين عارف صمداني در مبارزات انقلاب نقش هدايتگر و دلگرم‌كننده داشته و پيشاپيش مردم در راهپيمايي‌ها حركت مي‌كردند و كمك‌هاي مهم و مثمر ثمري داشته‌اند. نامبرده در قاطبه محلات جهرم به افاضه مي‌پرداختند و مسجد و محراب ايشان همان محل اقامه سابق پدر گرانقدرش، مسجد گازران بوده است. مشار اليه داراي طبع شعر بوده و اكثر اشعارشان در مدح و ستايش اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بوده و در اشعار خويش تخلص اصليشان «وارسته» بوده و تخلص «حق‌شناس» هم در برخي اشعارشان ديده مي‌شود.

وي بعد از مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين شيخ عطاء‌الله حقدان، رياست حوزوي علميه زمانيّه را بر عهده داشته و مورد احترام خاصّ همگان و علما و فضلا و مراجع تقليد وقت خود بوده و از طرف مراجع عظام تقليد حضرات آيات عظام بروجردي، حكيم، امام خميني، گلپايگاني، داراي اجازات حسبيّه و اخذ وجوهات شرعيه بوده‌اند. ايشان داماد مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد نجفي معروف به سيد عرب (داماد آيت‌الله العظمي نجفي‌لاري جهرمي و پدر آيت‌الله سيد فخرالدين دادور) بوده‌اند.

همچنين، درب منزل آيت‌الله حق‌شناس، همواره بر روي عموم مردم و مراجعان باز بوده و همه روزه نشستي پر بار و با معنويت، در منزل خود داشته و همين طور، در زمان حيات فرزند ايشان، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج سيد احمد حق‌شناس، اين برنامه، برقرار بوده و بعد از فوت حاج سيد احمد، اين جلسات با حضور فرزند گرانقدرش، آقا سيد محمد حق‌شناس و مؤمنين تشكيل مي‌شد و هم اكنون با شركت حاج محمدهادي معرف «امين آيت‌الله حق‌شناس» و حاج شكرالله جهان مهين و ارادتمندان اين بيت هر صبح جمعه برگزار مي‌شود.

سرانجام اين عالم محبوب و وارسته، به تاريخ 3/7/1360 در پي يك بيماري ممتد در شيراز، به جوار رحمت الهي پيوسته كه با فوت ايشان خلاء جبران‌ناپذيري به اسلام و مسلمين، به ويژه در جهرم به وجود آمده است. جنازه ايشان با تشييع با شكوهي از شيراز به جهرم انتقال داده شد و پس از اقامه نماز، توسط حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمد نمازي  در قبرستان فردوس به خاك سپرده شد.