Skip to content

چهارشنبه سوری از آداب و رسوم دیرینه تا آتش بازی مدرن

نگاشته شده در تاریخ 26/12/1401
ساعت 13:30

چهارشنبه سوری از آداب و رسوم دیرینه تا آتش بازی مدرن

چهارشنبه‌سوری یکی از آداب و سنن ایران باستان است که مردم شب آخرین چهارشنبه سال را با برگزاری یک دورهمی شاد جشن گرفته و با آرزوی سلامتی و دعا به استقبال سال جدید می‌روند.

یک شادی سالم و برافروختن آتشی کوچک در کنار خانواده هدف اصلی مراسم چهارشنبه‌سوری در میان گذشتگان بود ولی این سال‌ها رسم دیرینه دورهمی شاد به فضایی برای ارعاب و هیجان بیش از حد تبدیل شده است.

عوامل این تغییر را می‌توان در رواج مواد محترقه، آموزش ساخت این مواد در کشور، تغییر رفتارهای نوجوانان و جوانان جستجو کرد؛ هر چه هست این تغییرات به نفع انسان نبوده و هرساله جشن نوروز بسیاری از ایرانیان به عزا تبدیل شده و کودکان یا نوجوانان بسیاری باید بار غم معلولیت را تا پایان عمر یدک بکشند.

متاسفانه در شهر ما هم این موارد به تعدد دیده می‌شود و یکی از چالش‌هایی که شهرداری جهرم با آن مواجه است تخریب اموال عمومی می‌باشد.

متاسفانه امسال در شب چهارشنبه‌سوری شاهد تخریب و خسارت چند صد میلیونی پارک کوهسار بودیم که امیدواریم در سال‌های آینده چنین اتفاقی رخ ندهد و شهروندان عزیز این آداب و رسوم را بدور از هرگونه تخریب اموال عمومی و همچنین اتفاق ناگوار برای خانواده ها سپری کنند.

گالری تصاویر: