Skip to content

دیوار نویسی رد پای بی‌فرهنگی روی دیوارهای شهر

نگاشته شده در تاریخ 27/02/1402
ساعت 08:10

دیوارنویسی یکی از اشکال تخریب‌ گری شهری است که ممکن است افراد با هر نیت و هدفی دست به این اقدام بزنند و چهره زشتی از شهر را برایمان به تصویر بکشند.

دیوارنویسی اگرچه از گذشته‌های دور یکی از شیوه‌های تبلیغاتی محسوب می‌شده اما تأثیر بدی بر زیبایی شهرها دارد، به طوری که در بسیاری از شهرها، دیوارنویسی از سوی افراد و شرکت‌های کوچک و بزرگ با اهداف تبلیغاتی انجام می‌شود که در بسیاری از موارد نارضایتی شهروندان را نیز در پی داشته است.

در عصر کنونی استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا مانند فضای مجازی می‌تواند تبلیغات گسترده‌ای را در پی داشته باشد اما متأسفانه یکی از روش‌های تبلیغاتی، نصب برچسب‌های رنگارنگ روی درب منازل و دیوارهاست که با تیراژی وسیع نصب می‌شود و به‌مرور در حال تبدیل‌شدن به یک معضل اساسی است.

طبق ماده ۹۲ قانون شهرداری‌ها نوشتن هر نوع مطلب یا الصاق هر نوع نوشته‌ای بر روی دیوارهای شهر که مخالف مقررات شورای شهر باشد، ممنوع است مگر در محل‌هایی که شهرداری برای نصب و الصاق اعلانات معین می‌کند و در این محل‌ها فقط باید به نصب و الصاق آگهی اکتفا کرد و نوشتن روی آنها نیز ممنوع است، متخلف علاوه بر تأدیه خسارت مالکان به پرداخت جریمه محکوم خواهد شد.

شهرداری‌ جهرم هر ساله برای پاک‌سازی و زیباسازی معابر هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند؛ همانطور که از سال گذشته تا کنون بیش از ۸ هزار مترمربع پاکسازی دیوارهای پوشیده شده از تبلیغات غیرمجاز را انجام داده است و کماکان در حال پاکسازی می‌باشد، هزینه‌هایی که بی‌شک اگر به شهر تحمیل نمی‌شد به طور حتم در سایر طرح‌های زیباسازی شهر به طور مؤثرتری مورد استفاده قرار می‌گرفت.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه دیوارنویسی و نصب پوستر غیرمجاز در سطح شهر با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری جهرم واحد زیباسازی تماس بگیرند.